تاریخ انتشار : جمعه 12 آوریل 2024 - 13:45
کد خبر : 9090

دکتر ابوذر شهپری در گفت و گو با مناطق آسیا اعلام کرد:

عضو گیری انجمن مراکز دانش بنیان و نخبگان کشور از شرکت های فعال

عضو گیری انجمن مراکز دانش بنیان و نخبگان کشور از شرکت های فعال

به گزارش مناطق آسیا، انجمن مدیران مراکز دانش بنیان و نخبگان کشور با هدف حمایت از جامعه نخبگانی و تقویت شرکتهای دانش بنیان در چند سال گذشته ایجاد شد لیکن بنا به دلایلی فعالیت چشمگیری نداشت؛ حال این انجمن با هدایت دکتر اباذر شهپری یکی از دانشمندان جوان و با انگیزه کشور مدت زمان کوتاهی

به گزارش مناطق آسیا، انجمن مدیران مراکز دانش بنیان و نخبگان کشور با هدف حمایت از جامعه نخبگانی و تقویت شرکتهای دانش بنیان در چند سال گذشته ایجاد شد لیکن بنا به دلایلی فعالیت چشمگیری نداشت؛ حال این انجمن با هدایت دکتر اباذر شهپری یکی از دانشمندان جوان و با انگیزه کشور مدت زمان کوتاهی است شروع به فعالیت مجدد کرده و با روی کارآمدن اعضای هیأت مدیره جدید قرار است اتفاقات خوبی را برای قشر نخبه و دانش بنیان کشور رقم بزند.

دکتر ابوذر شهپری «رئیس انجمن مدیران مراکز دانش بنیان و نخبگان کشور» درخصوص نحوه شکل گیری و فعالیت مجدد این انجمن اظهار داشت:
انجمن مدیران مراکز دانش بنیان و نخبگان کشور حدود ۹ سال پیش به دستور وزیر محترم وقت کشور تاسیس شد؛ هدف از ایجاد این مرکز حمایت از مراکز دانش بنیان و پیگیری امورات و تقویت آنها بود که به دلایلی در سنوات گذشته، فعالیت‌های چشمگیری نداشت و انتظاراتی که از آن می‌رفت برآورده نشد تا اینکه سال گذشته از طریق دوستانمان در وزارت کشور،در جلسه‌ای پیشنهاد فعال‌سازی این نهاد به ما ارائه شد.
وی افزود: لذا تصمیم گرفته شد که انجمن مدیران مراکز دانش بنیان و نخبگان کشور با تغییراتی در هیئت مدیره و کادر اجرایی شروع به فعالیت مجدد کنند. بنا به پیشنهاد دوستان ما به عنوان رئیس انجمن مدیران مراکز دانش بنیان و نخبگان کشور معرفی شدیم و اعضای جدید هیئت مدیره را تشکیل دادیم.
دکتر شهپری در ادامه در رابطه با نحوه شکل گیری اعضای جدید انجمن گفت: ما سعی کردیم افرادی را دعوت به حضور در این انجمن کنیم که از قشرهای مختلف جامعه باشند؛ بنابراین از جامعه علمی کشور از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، مدیران هلدینگ‌های اقتصادی، مدیران شرکت‌های تولیدی،مدیران بانکی کشور و از هر حوزه، افراد موفقی را برای حضور در انجمن جذب کردیم.
وی افزود: بیشتر به این دلیل که هر کدام از این افراد بتوانند مشکلات بخشهای خود را بهتر بازگو کنند و به نوعی زبان قشر خود باشند. به عنوان مثال در حوزه‌های تولیدی ما چند تن از مدیران ارشد و مدیر عاملان شرکت‌های دانش بنیان که در کشور فعالیت می‌کنند را به عنوان اعضای هیات مدیره دعوت کردیم و همچنین به چند تن از اساتید دانشگاهی برای تقویت حوزه‌های علمی تقاضای همکاری دادیم.
رئیس انجمن نخبگان کشور ضمن اشاره به حضور مسئولان کشوری در این انجمن گفت: تعدادی از مسئولان که در حال حاضر در راس کار هستند و یا قبلاً سمت‌های اجرایی در حوزه‌های تولیدی و صنعتی داشتند به این انجمن دعوت شدند؛ به عنوان مثال از آقای رحمانی وزیر سابق صمت که قبلا تجربیاتی در حوزه وزارت بازرگانی و ارتباط با تجارت بین الملل و کارخانه های تولیدی را داشتند، دعوت به همکاری کردیم و در حال حاضر در هیات مدیره حضور دارند تا از سوابق و تجربیاتشان استفاده کنیم.
وی ادامه داد: همچنین از آقای دکتر محمد دعوت کردیم؛ ایشان به عنوان یک مدیر اجرایی در پروژه‌های بزرگ عمرانی کشور نقش بسزایی داشتند.
دکتر شهپری گفت: در واقع انجمن مراکز دانش بنیان و نخبگان کشور علاوه بر بحث اجرایی و شرکتهای دانش بنیان، بخش نخبگان را دارد. درواقع ما در این انجمن دو بخش داریم یک بخش مربوط به مراکز دانش بنیان که ما از آنها به عنوان مراکز حقوقی نام می‌بریم ،شرکتهای حقوقی و شخصیتهای حقوقی.
شخصیتهای حقوقی شرکتها محسوب می شوند. همه نوع شرکت‌هایی که در واقع در حوزه های تجاری، صنعتی، تولیدی، خدماتی، علمی، آموزشی و سرمایه گذاری و در کلیه اصناف فعالیت می‌کنند جزو مراکز دانش بنیان ما می‌توانند قرار بگیرند و در صورتی که صلاحیت‌های لازم جهت دانش بنیان شدن را داشته باشند احراز صلاحیت شده و جز این مراکز قرار می‌گیرند؛ این بخش حقوقی ما است.
وی افزود: یک بخش هم افراد حقیقی ما هستند. افراد حقیقی ما جزو نخبگان کشور هستند.
نخبگان کشور افرادی هستند که بر اساس دستورالعمل‌ها و ضوابطی که برای آنها تعریف شده دارای شرایط خاصی هستند.به عنوان مثال نخبگان کشور توانمندی هایی در اجرای کارهای خارق العاده دارند و یا افرادی هستند که جزو مبدعین و مخترعین باشند. این افراد دارای ثبت اختراع و دارای اکتشاف هستند. همچنین در حوزه نخبگان ما افراد توانمند علمی و دانشجویان را داریم به عنوان مثال دانشجویانی که رتبه های تک رقمی و دو رقمی قبولی کنکور دانشگاه ها را دارند جزو نخبگان به شمار می‌آیند. افرادی که با معدل های بالای ۱۹ فارغ التحصیل دانشگاه ها هستند و افراد علمی، نویسندگان و مولفینی که دارای چاپ کتاب و مقاله های بین المللی هستند هم در گروه نخبگان قرار می‌گیرند.
رئیس انجمن نخبگان در تکمیل سخنان خود گفت: علاوه بر این افرادی که دارای مقام های بین المللی در مسابقات علمی و ورزشی هستند،می‌توانند جزو نخبگان قرار بگیرند.
همچنین مدیران بزرگ شرکتهای دانش بنیان که به عنوان کارآفرینان برتر کشور هستند و یا در صنف خود به عنوان نابغه در کارآفرینی و ایجاد اشتغال شناخته شده‌اند هم می‌توانند جزو گروه نخبگان قرار بگیرند.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار پایگاه خبری «مناطق آسیا» که آیا این انجمن برنامه ای برای عضو گیری دارد یا شناسایی افراد صرفا از طریق خود انجمن صورت می‌پذیرد؟ گفت: این انجمن در سنوات گذشته چیزی بالغ بر ۴۰۰۰ و خورده ای عضو داشته و پس از اینکه این مجموعه به ما واگذار شد در بررسی های اولیه و در جلسات تخصصی کمیته‌های ارزیابی، متوجه شدیم که شرکت‌هایی که از اعضای این انجمن هستند به دلیل اینکه این مرکز، سابقا خدماتی به آنها ارائه نداده و کارهای خاص و خارق العاده ای برای آنها انجام نداده بود، فعالیتی ندارند لذا ما علاوه بر احیا و حفظ شرکتهای قبلی یک سری تغییرات،برنامه ها و دستورالعملهای جدید دادیم و بر اساس آنها کارها را شروع کردیم.
دکتر شهپری در ادامه افزود: یکی از مهمترین اهداف این انجمن در سال جدید، بر اساس برنامه ریزی ها، شکل دهی کمیته های تخصصی علمی در حوزه های مختلف است. به عنوان مثال ما کمیته های علمی،اجرایی،صنعتی و کمیته رسانه را تشکیل دادیم که کمیته رسانه ما یکی از مهم ترین کمیته های این انجمن است به دلیل اینکه معتقد هستیم رسانه ها می‌توانند بازوی اصلی برای هریک از مجموعه های اجرایی کشور باشند.
در حوزه اطلاع رسانی و ارتباط افراد با این انجمن رسانه نقش مهمی دارد.هدف بعدی ما پویا کردن نمایندگی های استان هاست. به این دلیل که این انجمن یک انجمن کشوری است ما قصد داریم دفاتر استانها در کشور را فعال کنیم.
وی افزود:سابق حدود ۱۶ دفتر در استانهای دیگر وجود داشت که فعالیتهای کم و بیشی داشتند و ما برخی از این دفاتر را فعال کردیم و در حال فعال کردن تمامی آنها هستیم و قصد داریم در ۳۱ استان آنها را راه‌اندازی کنیم.
این دفاتر به عنوان مدیران استانهای ما هستند که قرار است در زمینه فعالیتهای اولیه در راستای شناسایی شرکتهای دانش بنیان و یا شرکت‌هایی که ظرفیت های دانش بنیان شدن را دارند فعالیت کنند و همچنین در کشف نخبگان کشور به ما کمک کنند.
دکتر شهپری با اشاره یه این موضوع که ما در کشور در حوزه های علمی و اختراعات، نخبگان زیادی داریم ولی متاسفانه به دلیل عدم حمایت‌ها گمنام هستند و از ظرفیت‌های آنها استفاده نمی شود، اظهار داشت: برنامه ما این است که در گام اول آنها را شناسایی و در گام بعدی از آنها حمایت کنیم و در آخر برای آنها بر اساس ظرفیت‌هایی که دارند و نیازمندیهای کشور زمینه سازی و ایجاد اشتغال کنیم.
وی افزود: در حوزه دانش بنیان، شرکت‌های فعال می‌توانند عضو این انجمن شوند.همچنین شرکتهایی که دانش بنیان نیستند ولی ظرفیت دانش بنیان شدن را دارند می‌توانند به این انجمن مراجعه کنند تا حمایت‌های لازم از آنها صورت گیرد و در صورت نیاز به آموزش هم آموزشهای لازم را ببیند و شرکتهای خود را به دانش بنیان تبدیل کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.