تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آوریل 2024 - 12:39
کد خبر : 9382

تلاش دولت سیزدهم در جلب اعتماد فعالان بازار سرمایه

تلاش دولت سیزدهم در جلب اعتماد فعالان بازار سرمایه

دولت سیزدهم بر وعده خود بر عدم تکرار آنچه در اواخر دهه 90 بر سهامداران این بازار سرمایه گذشت استوار مانده و با برخی اقدامات ساختاری از جمله صندوق های گواهی سپرده، صندوق تضمین اصل سرمایه و برخی اقدامات اساسی دیگر امید، اعتبار و اعتماد به این بخش را بازگرداند و نوسان در این بازار

دولت سیزدهم بر وعده خود بر عدم تکرار آنچه در اواخر دهه 90 بر سهامداران این بازار سرمایه گذشت استوار مانده و با برخی اقدامات ساختاری از جمله صندوق های گواهی سپرده، صندوق تضمین اصل سرمایه و برخی اقدامات اساسی دیگر امید، اعتبار و اعتماد به این بخش را بازگرداند و نوسان در این بازار تحت تاثیر اتفاقات بین المللی جزئی از ذات آن محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اموراقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ 1403/01/18 روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر«رکورد جدید خروج سرمایه از بورس؛ فرار نجومی سهامداران» توضیح داد: نوسانات بازار بورس متاثر از رویدادهای سیاسی نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا وجود دارد اما در دولت سیزدهم برای حفاظت از این بازار تمهیداتی در نظر گرفته شده تا نوسانات، آسیب کمتری به سرمایه سهامداران وارد کند. نگاه دولت این است که ماهیت بورس به دلیل حضور و مشارکت مستقیم مردم در آن می‌تواند شعار سال را محقق کند. این موضوع سابقه تاریخی دارد و نزدیک به ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۵۰ میلیون نفر از طریق سهام عدالت در بورس ذی‌نفع هستند.

این مشارکت نیازمند اعتمادسازی است که این اعتمادها در سال ۹۹ و برخی اتفاقات در سال گذشته مخدوش شد. این اتفاق به دلیل تصمیماتی بود که جمع کثیری از مردم بدون در نظر گرفتن فضای موجود به بازار دعوت شدند. در عین حال، برای رونق بورس برنامه های بلند مدتی برای این بخش در نظر گرفته شده که از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم آغاز و همچنان ادامه خواهد داشت. توسعه سرمایه گذاری غیرمستقیم یکی از مواردی است که در دستور کار قرار گرفته و اکنون بیش از ۵۰ درصد معاملات مربوط به صندوق‌ها است.

به طور کلی، سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم کمتر دچار نوسانات می‌شوند، کارمزد این صندوق‌ها بسیار پایین‌ و مدیریت آنها توسط نهادهای حرفه‌ای انجام می‌شود. یکی از نتایج تدابیری که پیش از این در حوزه بازار سرمایه انجام شد این بود که با تاسیس صندوق های سرمایه گذاری، سهم معاملات خرد صندوق های قابل معامله از 23 درصد در سال 1401 به 50 درصد در سال 1402 رشد یافت که بیش از نیمی از ارزش معاملات خرد را سهامداری غیرمستقیم مردم تشکیل می دهند که این اتفاق جدی در حمایت از گروه هایی است که در تلاطم های بازار سرمایه آسیب ببینند که اکنون کمتر آسیب خواهند دید.موضوع سهام عدالت و شرکتهای سرمایه پذیر و مجامع استانی شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت با ورود واقعی مردم انجام خواهد شد و قرار است سازمان بورس در 6 ماهه اول امسال تمام 31 استان کشور مجامع سرمایه گذاری را تشکیل دهند، کار متفاوتی برای باز کردن ظرفیت مدیریتی نقش مردم در عرصه های مختلف در راستای تحقق شعار سال برای مشارکت حداکثری مردم در اقتصاد است.

این دسته اقدامات انجام شده در این بخش سبب می شود تا بخش های مختلف صنعتی و معدنی کشور پیشرفت کرده و سیاستگذار نیز تلاش می کند از رویکرد اصلی دولت که پیش بینی پذیری و ممنوعیت غافلگیری تولیدکنندگان و صنایع بورسی کشور، در سال 1403 در مقررات گذاری دستگاه ها به نحوی عمل شود که ثبات حداکثری در صنایع بورسی کشور برقرار شود تا هم صنایع بتوانند بیشتر از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کرده و هم صاحبان سرمایه های خرد نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.همه تلاش بازار بورس در دولت سیزدهم برای بازگردان اعتبار و اعتماد از دست رفته به این بخش بود که فعالان این بازار به درستی بر این مهم صحه گذاشته و آن را تایید می کنند و اینکه افت و خیز در بازار بورس بخشی از ذات این بازار محسوب می شود تکرار یک مکرر است./شادا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.