تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 9 می 2024 - 14:57
کد خبر : 10301

تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی افزایش می‌یابد

تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی افزایش می‌یابد

مجری فاز 11 پارس جنوبی از تکمیل ششمین حلقه چاه این طرح در روزهای آینده خبر داد و گفت: با تکمیل این شش حلقه چاه، ظرفیت برداشت گاز از فاز 11 پارس جنوبی 2.5 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد. به گزارش پایگاه خبری مناطق آسیا وبه نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، در نخستین

مجری فاز 11 پارس جنوبی از تکمیل ششمین حلقه چاه این طرح در روزهای آینده خبر داد و گفت: با تکمیل این شش حلقه چاه، ظرفیت برداشت گاز از فاز 11 پارس جنوبی 2.5 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.
به گزارش پایگاه خبری مناطق آسیا وبه نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، در نخستین روز از برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که صبح امروز (چهارشنبه، 19 اردیبهشت‌ماه 1403) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با همراهی سیدمصطفی میرسلیم، نماینده مجلس شورای اسلامی و موسی احمدی، نماینده مردم دیّر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی از غرفه شرکت ملی نفت ایران بازدید کردند.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه این بازدید و در ارتباط زنده با سکوی فاز 11 پارس جنوبی ابراز کرد: آرامشی که امروز در کشور حکمفرماست، مدیون تلاش و زحمات جوانانی است که در بخش‌های عملیاتی صنعت نفت مشغول به کار هستند.
محسن خجسته‌مهر با اشاره به بدعهدی 20ساله شرکت‌های خارجی در توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفت: توسعه این طرح جزو مهم‌ترین فعالیت‌های منحصر به فردی بوده است که دولت سیزدهم در میدان مشترک پارس جنوبی انجام شده است.
وی با اشاره به آغاز بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی در سال گذشته اظهار کرد: با ابتکاری که در این فاز صورت گرفت، یک سکوی 3 هزار و 200 تنی با طراحی مهندسی منحصر به فرد جابه‌جا شد و همزمان بهترین دکل حفاری در موقعیت فاز 11مستقر و با حفاری چهار حلقه چاه تولید گاز از این موقعیت آغاز شد.

محمدرضا رجایی، مجری طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی نیز در این ارتباط زنده، درباره آخرین فعالیت‌های اجرایی توسعه فاز 11 توضیحاتی ارائه داد و گفت: سالها شرکت‌های خارجی توسعه این فاز را معطل گذاشته بودند ، اما با تدابیر مهندس اوجی و دکتر خجسته‌مهر ؛ توسعه این فاز با اتکاء به توانمندی پیمانکاران داخلی شتاب گرفت.
وی با اشاره به اقدامات منحصر به فرد انجام شده در توسعه این طرح گفت: یکی از اقداماتی که در دنیا نمونه نداشت، انتقال سکوی فراساحلی 12C به موقعیت 11B بود که اگر این کار انجام نمی‌شد، می‌بایست 4سال زمان برای ساخت سکوی جدید و هزینه‌ای بالغ بر 800 میلیون دلار صرف می‌شد.
رجایی گفت: خوشبختانه با هزینه بسیار پایینی، جابجایی این سکو انجام و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی آغاز  شد.
مجری فاز 11 پارس جنوبی از برداشت تجمعی بیش از 90 میلیارد فوت مکعب گاز از فاز 11 پارس جنوبی خبر داد و گفت: در حال حاضر روزانه بالغ بر 480 میلیون فوت مکعب گاز غنی و 6هزار و 300 بشکه میعانات گازی از این فاز تولید می‌شود.
وی پیش‌بینی کرد به زودی عملیات تکمیلی چاه ششم سکوی 11B پارس جنوبی به اتمام رسیده و ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی 2.5 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.