تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 می 2024 - 5:25
کد خبر : 9931

مدیراجرایی منطقه آزاد مازندران در گفتگویی اختصاصی با مناطق آسیا:

قصد را‌ه‌اندازی هاب خدمات فنی مهندسی را در منطقه آزاد مازندران داریم

قصد را‌ه‌اندازی هاب خدمات فنی مهندسی را در منطقه آزاد مازندران داریم

مجیدرضا فولادی، از بدو تشکیل دولت نهم و دهم در نهاد ریاست جمهوری فعالیت داشته است وی  در حوزه های اقتصادی،نفت و انرژی اتمی ،صنایع و صمت تجارب ارزشمندی دارد و در حال حاضر از سوی دبیرعالی شورای مناطق آزاد به عنوان مدیراجرایی منطقه آزاد نوپای مازندران فعالیت می‌کند. به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا»

مجیدرضا فولادی، از بدو تشکیل دولت نهم و دهم در نهاد ریاست جمهوری فعالیت داشته است وی  در حوزه های اقتصادی،نفت و انرژی اتمی ،صنایع و صمت تجارب ارزشمندی دارد و در حال حاضر از سوی دبیرعالی شورای مناطق آزاد به عنوان مدیراجرایی منطقه آزاد نوپای مازندران فعالیت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» مدیر اجرایی منطقه آزاد مازندرن در خصوص شکل گیری این منطقه گفت: منطقه آزاد مازندران، بعد از 22 سال شکل گرفته است و بنده به عنوان مدیر اجرایی این منطقه از سوی جناب آقای عبدالملکی برای فعالیت در این حوزه معرفی شدم.

وی در رابطه با وضعیت شکل گیری ساختارها در این منطقه اظهار داشت: درحال حاضر زیرساختهای مناطق آزاد اعم از پیگیری‌ امورات مربوط به اساسنامه و رفع تصرفات حوزه‌های اراضی، ساختارهای مربوط به مناطق آزاد،  هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی جهت تبیین اهداف مناطق آزاد،پیگیری امورات در سطح ملی در دستگاه‌های اجرایی و تشکیل کارگروه‌هایی متشکل از افرادیکه در حوزه‌های تجاری،اقتصادی و بازرگانی در سطح استان فعالیت دارند، انجام شده و شرایط برای فعالیت رسمی منطقه آزاد آغاز شده است.

وی افزود: از میان این کارگروه‌ها، سه کارگروه فعال در منطقه تشکیل داده‌ایم که عبارتند از کارگروه توسعه دیپلماسی اقتصاد خارجی،کارگروه توسعه صادرات وسرمایه گذاری و تأمین مالی که تا به حال نتایج خوبی داشته‌اند و امیدواریم که با شروع فعالیت رسمی منطقه آزاد مارندران که اساسنامه آن حداکثر تا خردادماه تایید و به هیأت مدیره ابلاغ خواهد شد، فعالیت خود ر ا رسمیت ببخشند.

فولادی در خصوص محدوده جغرافیایی منطقه آزاد مازندران گفت: این منطقه شامل سه زون یا لکه است؛ لکه امیرآباد که 1060 هکتار است و در ضلع شرقی منطقه آزاد مازندران قرار دارد، ضلع غربی ما تقریبا بندر نوشهر  و نوشهر را در برمی‌گیرد که 84 هکتار است. زون سوم که 461 هکتار است، در ضلع شمالی بابلسر و جویبار قرار دارد که تقریبا 11 کیلومتر آکس ساحلی دریا بوده و قرار است  در 4 و 5 حوزه فعالیت خود ر ا آغاز کند.

وی افزود: اولین حوزه توریسم و گردشگری، خاصه توریسم سلامت و درمانی. حوزه دوم خدمات فنی مهندسی و فناوری‌های نوین که  بنا داریم هاب خدمات فنی مهندسی را در خاورمیانه احداث کنیم و در آخر حوزه شیلات و بخش بازرگانی تجاری است؛ اینها مجموع  اقداماتی است که در این منطقه فعالسازی خواهد شد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد مازندران،گفت: منطقه آزاد مازندران ویژگی‌های منحصربه فردی دارد؛ ابتدا اینکه در منطقه جغرافیایی مازندران ما سه بندر داریم؛ یکی بندر امیرآباد که بزرگترین بندر دریای خزر ما با حوضچه‌های بسیار خوب و بیش از 34 اسکله و زیرساختهای لازم است.دومین مزیت، وجود ریل در بندر امیرآباد است و جاده‌های تزانزیتی لب ساحلی دارد. همچنین در بندر امیرآباد 44 کارخانه وجود دارد که 33 تا از آنها فعال هستند و 11 عدد از آنها در مرحله فعالسازی قرار دارند

وی افزود: در آخر اینکه فرودگاهی در نزدیکی ساری و بندر  امیرآباد قرار دارد که ظرفیت بسیار خوبی را ایجاد کرده است و مسیر دریایی که ظرفیت چهارگانه جاده‌ای،ریلی،هوایی و دریایی را به خود اختصاص داده است.

فولادی در خصوص مزیت تجاری نوشهر هم اظهار داشت: نوشهر کاملا ظرفیتی فعال و قدیمی با قدمت و سابقه خاص در حوزه بازرگانی،تجاری و صادرات و واردات کالا  دارد و امکانات و تجهیزات خوبی در آنجا فراهم است که باعث شده تا تعداد زیادی صنایع در آنجا مستقر شوند. با توجه به مواردی که اشاره شد، منطقه آزاد مازندران به عنوان پیشران توسعه و اقتصاد استان مازندران، شعار قلبی و یقینی ما است.

وی در ادامه افزود: اگرچه کریدور شمال به جنوب بهترین ظرفیتی است که در سیاستهای منطقه‌ای،کشورهای اوراسیا،سی آی اس و جی سی سی(کشورهای عربی) مورد استقبال است اما ظرفیتهای  کریدور شرق به غرب هم در منطقه آزاد مازندران کاملا فراهم است و امیدواریم فعالسازی حداکثری در آن  شکل بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار “مناطق آسیا” که چرا بندر فریدون کنار در این مجموعه قرار نگرفت؟ گفت: بندر فریدون کنار به این دلیل که یک لکه جدا است و سیاست دبیرخانه شورای عالی دولت و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت بر این نیست که 10 نقطه را به عنوان این ظرفیت (منطقه آزاد ) معرفی کنند.

از طرفی ظرفیت فعالیتی بندر فریدون کنار نسبت به بندر نوشهر و امیرآباد بسیار ضعیف و پایین تر و کاملا خصوصی است و این بندر هنوز منطقه ویژه نشده است و اگر قرار بود این اتفاق بیفتد باید شرایط منطقه آزاد شدن را پیدا می‌کرد، لذا یکی از زیرساختهای منطقه آزاد شدن این است که ابتدا منطقه ویژه شود،ساماندهی‌های خاص در آن شکل بگیرد و ظرفیتها را افزایش بدهد، سپس در این مسیر قرار بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.