تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 18 آوریل 2024 - 12:41
کد خبر : 9401

مسعود ابراهیمی،قائم مقام صندوق توسعه بناهای تاریخی در گفتگوی اختصاصی با مناطق آسیا خبر داد:

واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی با امتیازات ویژه

واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی با امتیازات ویژه

  مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار هنری دل افکن به مناسبت روز بناهای تاریخی در عمارت مسعودیه با حضور قائم مقام صندوق توسعه بناهای تاریخی،مدیران و علاقمندان به این حوزه برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» در حاشیه برگزاری این نمایشگاه،مسعود ابراهیمی قائم مقام صندوق توسعه بناهای تاریخی در خصوص فعالیتهای صندوق توسعه ابنیه

 

مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار هنری دل افکن به مناسبت روز بناهای تاریخی در عمارت مسعودیه با حضور قائم مقام صندوق توسعه بناهای تاریخی،مدیران و علاقمندان به این حوزه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» در حاشیه برگزاری این نمایشگاه،مسعود ابراهیمی قائم مقام صندوق توسعه بناهای تاریخی در خصوص فعالیتهای صندوق توسعه ابنیه تاریخی به مناطق آسیا توضیح داد:صندوق توسعه ابنیه تاریخی از سال 1384 تاسیس شد و یکی از مهمترین رسالت‌هایی که صندوق داشت بحث احیای بناهای تاریخی بود. در این حوزه ما حدود 34 هزار بنای تاریخی ثبت ملی در سطح کشور داریم که از این تعداد 30 هزار بنا با مالکیت بخش خصوصی اداره می‌شود و حدود 4 هزار بنا با مالکیت دولتی.

این مدیر گفت:  از سال 1384 که صندوق شکل گرفت، تعدادی از این بناها را بر مبنای مصوبه هیئت وزیران به صندوق توسعه واگذار کردند که بتوانیم در راستای احیا و بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار کنیم.این اتفاق طبق سنوات قبل تا کنون شکل گرفته و ما هر سال در قالب مزایده فراخوان می‌گذاریم و مشارکت مردمی را در خصوص احیای بناهای تاریخی داریم و تجربیات موفقی در گذشته از واگذاری این بناها به بخش خصوصی داشته‌یم.

ابراهیمی در رابطه با شرایط واگذاری این بناها به بخش خصوصی اظهار داشت: این واگذاری در قالب قراردادهای ” بی او تی» هست که به صورت ارائه طویل المدت به بهره‌برداران به صورت مزایده صورت می‌گیرد.

نوع کاربری‌ها متفاوت است؛ برخی از بناها به جهت اقدامات پذیرایی، برخی اقامتی و بخشی به عنوان ایجاد خانه‌های خلاق و… واگذار می‌شوند.به طور نمونه تعداد 34 کاروانسروای ثبت جهانی شده متعلق به صندوق است و تعدادی در دست بهره‌برداری و تعدادی در حال آماده‌سازی برای مزایدات بعدی است. این مراکز در سراسر کشور وجود دارند اما بیشتر در استان سمنان، اصفهان،یزد،فارس و گیلان هستند.

قائم مقام صندوق توسعه ابنیه تاریخی در خصوص کارکرد خانه‌های خلاق گفت: تعدادی از این بناهای تاریخی که واگذار شده‌اند، کاربری خانه‌های خلاق را دارند که بیشتر فعالیتهای رویداد محور و برگزاری ایونت‌های  مربوط به گردشگری،صنایع دستی و میراث فرهنگی را پوشش می‌دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.