تاریخ انتشار : شنبه 27 آوریل 2024 - 7:38
کد خبر : 9711

چالش خشکسالی در استان «اصفهان» و شهرستان« اردستان »

چالش خشکسالی در استان «اصفهان» و شهرستان« اردستان »

رضا عرب سرخی ۷ هزار نفر از مردم اردستان با مشکل کم آبی روبروی هستند . نیمی از جمعیت ساکن در دهستان ها و روستاهای اردستان با مشکلات کم آبی روبروی هستند و بسیاری از باغات روستاها ،بعلت خشکسالی و سو مدیریت ازبین رفته است . مناطق آسیا: چالش خشکسالی در استان «اصفهان» و شهرستان«

رضا عرب سرخی

۷ هزار نفر از مردم اردستان با مشکل کم آبی روبروی هستند . نیمی از جمعیت ساکن در دهستان ها و روستاهای اردستان با مشکلات کم آبی روبروی هستند و بسیاری از باغات روستاها ،بعلت خشکسالی و سو مدیریت ازبین رفته است .

مناطق آسیا: چالش خشکسالی در استان «اصفهان» و شهرستان« اردستان »خشکسالی، دورهٔ کم‌آبی است که طی آن «یک منطقه » با کمبود در ذخیره و منابع آبی مواجه است.
خشکسالی یا به عبارتی «دورهٔ امتداد خشکی» می‌تواند از چند ماه تا چند سال ادامه باشد که از نظر علمی به آن « دوره کم آبی» گفته میشود.
 کوروش کبیر در معروفترین دعایش آمده : « خدایا مردم مرا از خشکسالی و دروغ دور بدار …» در قصص قرآن کریم و در داستان حضرت یوسف نیز به خشکسالی هفت ساله سرزمین کنعان ( مصر )اشاره شده است .
 پیامد های خشکسالی در ایران
خشکسالی در کام نخست باعث نابودی گیاهان و درختان ، کاهش شدید جریان آب برای کارگاههای صنعتی ( از جمله نیروگاه‌های برق آبی ) کمبود عمق آب های سطحی و خاک مرطوب _ از بین رفتن رطوبت خاک ، مرگ مراتع ها ،باغ ها ، دشتها و تالاب ها که موجبات نابودی بیش از چهل شغل در بخش کشاورزی ، دامداری ،ماهیگیری را فراهم می نماید. همچنین عواملی چون افزایش جمعیت در روستا و شهرها ، کشاورزی و آبرسانی نادرست ، تغییرات اقلیمی ،آب و هوایی و کاهش بارندگی ، مهاجرت به شهرها ، توسعه ناموزون صنعتی شدن شهرها و روستاها از مهمترین مولفه های خشکسالی می‌باشد .
بعبارتی ؛ خشکسالی مدت دار « نوعی مرگ تدریجی و بی صدا »پدیده خشکسالی یکی از مهمترین چالش قرن ما یا عصر دیجیتال و ارتباطات است .
طی سالهای اخیر خشکسالی در ایران اسلامی در بیش از ۱۴ استان از جمله (استان های شرقی) دامنه و ابعاد بیشتری به خود گرفته است .
و این در حالی است که بخش عمده منابع آب مصرفی کشور از طریق آب های زیر زمینی تامین میشود و زمان زیادی برای تجدید آن نیازمند است و برداشت های غیر اصولی ،و سو مدیریت موجب شده میزان آب های زیر زمینی نیز رو به کاهش باشد .
استان اصفهان در بدترین شرایط خشکسالی ده ساله
استان اصفهان از جمله استان‌هایی است که طی یک دهه گذشته کم و بیش درگیر تنش آبی بوده است و در برخی سال‌ها حتی تأمین آب آشامیدنی در این استان با چالش‌های متعددی همراه بوده است.
آماری که سازمان هواشناسی کشور به تازگی منتشر کرده است نشان می‌دهد در یک« دوره ۱۰ ساله» منتهی به دی ماه سال گذشته ، ۹۸.۷۸ درصد از مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی متوسط تا بسیار شدید است.
 در همین زمان بیش از ۳۳۰ روستای در سطح استان اصفهان با تانکر آبرسانی میشود .!!!!!
اردستان و بحران خشکسالی
استان اصفهان ۱۱۴ شهرستان تحت پوشش دارد که یکی از مهمترین شهرستان های این استان «شهرستان اردستان» می‌باشد .
جمعیت اردستان بیش از ۴۱ هزار نفر می‌باشد و فاصله این شهرستان تا
  اصفهان ۱۱۸ کلیومتر و تا تهران ۴۱۶ کلیومتر است. اردستان درحاشیه کویر مرکزی ایران قرار گرفته و آب و هوای آن در تابستان گرم وخشک در زمستان معتدل است.
 اردستان از ۳ بخش_ ۳ شهر _ ۷ دهستان و ۲۳۰ روستا _( ۱۲۰ روستای دارای سکنه است و از میان آنها ۶۱ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد .)
بحران خشکسالی طی سالهای اخیر سبب شده بیش از نیمی از مردم این شهرستان در معرض کم آبی روبروی شوند .
در حال حاضر و بر مبنای گزارش سال گذشته شرکت آب و فاضلاب اردستانروزانه بیش از ۷۵ هزار لیتر آب آشامیدنی به ۶۵ روستای این خطه و با همکار جهاد کشاورزی حمل می شود .
 این آبرسانی به ۳۵ روستای زیرپوشش و ۳۰ روستای دیگر با جمعیت افزون بر هفت هزار نفر انجام می‌شود که در این بین، روستاهای خیرآباد، نهوج، فران، مارچوبه و نیسیان در دهستان برزاوند و روستاهای سرهنگچه، سریجهن، کسوج، آستانه، همبر، همسار و گونیان در دهستان همبرات با جیره‌بندی آب مواجه هستند.

راهکارهای بیرون رفت از خشکسالی

در اردستان
اصولا خشکسالی پدیده‌ای است که به مرور و به صورت پیوسته ایجاد میشود ولی اثرات آن سالها باقی می‌ماند و برنامه ریزی در جهت مدیریت کم آبی میبایست به نحوی انجام گیرد که ضمن عبور از بحران ، آینده را نیز تباه نکنیم .
۱_حل بحران خشکسالی در اردستان نباید صرفا نگاه منطقه ی و محدود باشد در عبور از این بحران نگاه ملی میبایست اتخاذ کرد .
۲_در اردستان بنا به آمار موجود ۴۷۳ رشته قنات ، ۴۴۴ چاه مجاز ، و ۲۵ هزار و ۷۶۱ هکتار زمین کشاورزی و باغی وجوددارد.
شناسایی مناطق فلاکت بار _خشک ،نیم خشک و کم آب میبایست مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد .
 ساماندهی ،نظارت ، لایروبی ،نصب کنتور های هوشمند بر چاه ها ،ذخیره سازی ، مدیریت مصرف آب و بکاری گیری از شیوه های نوین در کشاورزی میبایست مورد مطالعه ، تحقق ، آموزش و اجرا قرار گیرد .
۳_طرح مسله و عبور از بحران خشکسالی و روند پیکری برنامه ها نیازمند تشکیل کارگروهی از مسولین، صاحب نظران ،نخبه گان از جمله وزارت جهاد سازندگی و شرکت آبفا زیر نظر نماینده مردم در مجلس را طلب میکند .
۴_ عمده ترین مصرف آب در اردستان در بخش کشاورزی رقم میخورد .
 سیاست گذاری و برنامه ریزی به سمت الگوهای کشت متناسب با اقلیم منطقه حرکت سوق داده شود تا ضمن صرفه جویی درآمد زایی نیز هم داشته باشد .
۵_ فعالیت های فرهنگی و آگاهی بخشی همراه با آموزش به آحاد مردم منطقه، در دستور کار قرار گیرد تا با مشارکت مردمی صرفه جویی و استفاده صحیح مصرف آب به بالاترین« حد خود رسد .
۶ _ کمپین « عبور از خشکسالی» از سوی نهاد های دولتی و مردمی ،شورای شهر روستا ها، انجمن ها ،سازمان های متولی ، دهیاری ها و… تشکیل تا ضمن ایجاد همدلی و همیت مردمی سریعتر به اهداف مهم دست یافت .
۷_امداد رسانی و پشتیبانی در بحران خشکسالی نقش تعیین کننده ای در آینده و عبور از بحران خشکسالی دارد که توجه ویژه به راهبرد ها و اهداف آن اهمیت دو چندان دارد .
۸_ با توجه به انتقال آب دریای خلیج فارس به اصفهان، از مسولین اردستان از جمله دکتر بخشایش نماینده منتخب محترم اردستان تقاضا داریم انتقال آب از اصفهان به اردستان را با جدیت پیکری و ساخت آب شیرین کن های محلی را راهبری نمایند .
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.