تاریخ انتشار : دوشنبه 11 مارس 2024 - 11:44
کد خبر : 8440

مدیر کل دفتر ارزش گمرک اعلام کرد:

گام‌های گمرک برای ارزش‌گذاری كالاهای صادراتی و وارداتی

گام‌های گمرک برای ارزش‌گذاری كالاهای صادراتی و وارداتی

مدیر کل دفتر ارزش گمرک اگفت:با توجه به اینکه مقوله ارزش از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین موضوعات گمرکی است، گمرک ۴ برنامه را در این خصوص در نظر گرفته است. به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» وی با اشاره به اینکه چنانچه شخص و یا شرکتی نسبت به ارزش اعلامی گمرک اعتراض داشته باشد و یا

مدیر کل دفتر ارزش گمرک اگفت:با توجه به اینکه مقوله ارزش از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین موضوعات گمرکی است، گمرک ۴ برنامه را در این خصوص در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» وی با اشاره به اینکه چنانچه شخص و یا شرکتی نسبت به ارزش اعلامی گمرک اعتراض داشته باشد و یا حتی ابهامی و یا سو جریانی بیان کند، می تواند با مراجعه به گمرک، موضوع مورد نظر را پیگیری کنند، اظهار داشت: در صورتی که شخص و یا شرکتی نسبت به ارزش کالای معترض باشد با مراجعه به گمرکات اجرایی محل ترخیص کالا و با رعایت مهلت مقرر در مواد ۱۳۵ و ۱۳۸ قانون امور گمرکی و ۲۳ آیین‌نامه اجرایی آن درخواست رسیدگی کنند و چنانچه اختلاف همچنان باقی باشد با رعایت تبصره ۵ ماده ۱۴۴ قانون امور گمرکی به دفتر ارزش ارجاع و بررسی‌های لازم انجام می شود.

دهقانیان افزود: چنانچه مودی باز هم معترض باشد حسب مواد ۱۴۴ و ۱۴۶ قانون امور گمرکی و آیین‌نامه اجرایی آن، پرونده اختلافی به مراجع رسیدگی به اختلافات گمرکی ارجاع می شود.

وی در ارتباط با اعلام ابهام و یا سو جریان نیز گفت: دفتر ارزش گمرک ایران آمادگی کامل جهت دریافت مستندات و رسیدگی به موضوع اعلامی را دارد. ضمنا این دفتر کاملا آمادگی دریافت هر نظر و انتقادی را دارد و ضمن پیگیری لازم پاسخگو خواهد بود.

دهقانیان در خصوص اینکه گمرک چه فیلترهای را برای مطمئن شدن از قیمت‌های اعلام شده از سوی تشکل‌های صنفی و اتاق بازرگانی در نظر می‌گیرد، گفت: یکی از راه‌های دسترسی به اطلاعات ارزش در مورد برخی از کالاها، استعلام نظر مشورتی از انجمن‌ها و اتحادیه‌هاست که به دلیل اصل تضاد منافع امکان ارائه اظهارنظرهای جهت‌دار منتفی نیست. کسب نظر بخش‌های دولتی متناظر، شرکت‌های بازرسی مستقل، استفاده از روش‌های خرید مرسوم در دنیا (مثلا اعتبار اسنادی) و… می‌تواند عوامل کمک‌کننده به گمرک باشند.

وی تصریح کرد: به این منظور طی مکاتبات صورت گرفته با وزارت‌خانه‌های صمت، بهداشت، نفت، جهادکشاورزی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تهران به عنوان متولی بخش خصوصی ضمن ارسال فهرست تشکل‌ها، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و واحدهای تولیدی مرتبط با دفاتر تخصصی هر سازمان؛ دعوت شد تا با ارائه مستندات و تشکیل کارگروه تخصصی ارزش کالاها نسبت به به‌روزرسانی بانک اطلاعات ارزش با گمرک جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند که در این راستا بیش از ۲۵۰ مکاتبه و ۱۵۰ جلسه در سال ۱۴۰۲ برگزار شده است./شادا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.