تاریخ انتشار : سه‌شنبه 5 مارس 2024 - 11:00
کد خبر : 8201

اعلام هشدارهای تورمی از طریق اتاق رصد تورم

اعلام هشدارهای تورمی از طریق اتاق رصد تورم

رصد مداوم تورم، بررسی وضعیت استان‎هایی که تورم بالاتری دارند و برنامه ریزی برای پیشگیری از تورم پایان سال و راهکارهای مهار آن از ابتدای فصل سرد از اقداماتی است که دولت در سال جاری برای مواجهه با تورم خود را به آن تجهیز کرد. به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» عملکرد دولت در مهار

رصد مداوم تورم، بررسی وضعیت استان‎هایی که تورم بالاتری دارند و برنامه ریزی برای پیشگیری از تورم پایان سال و راهکارهای مهار آن از ابتدای فصل سرد از اقداماتی است که دولت در سال جاری برای مواجهه با تورم خود را به آن تجهیز کرد.

به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» عملکرد دولت در مهار تورم یکی از مهمترین سنجه های رضایت عمومی است و طبیعی است؛ اقتصادی که بیش از 5 سال تورم متوسط 40 درصد را گذرانده اند، فشار غیر قابل انکاری را بر معیشت مردم تحمیل کرده است اما آیا دولت سیزدهم به این موضوع به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های اقتصادی چه برای مردم و فعالان اقتصادی بی توجه بوده است؟ در این پرونده مروری بر اقدامات دولت در مواجهه با ابرچالش تورم در اقتصاد ایران خواهیم داشت.

در دو گزارش گذشته به بررسی آنچه از تورم برای دولت سیزدهم به میراث مانده بود و نوع مواجهه و نتایج اقدامات دولت در شاخص های آماری تورم تولید کننده و مصرف کننده و همچنین کارنامه اقدامات ضد تورمی دولت در سال 1401 پرداختیم. در این گزارش کارنامه دولت در برخورد با موضوع تورم در سال جاری بررسی می‌شود.

در سال جاری همزمان با نام گذاری سال با عنوان مهار تورم و رشد تولید علاوه بر پیگیری سیاستها و تصمیمات اتخاذ شده قبلی، راهبردها و سیاستهای جدیدی در جهت تحقق شعار سال تدوین شده است. در این راستا، ضمن هدف گذاری نرخ تورم برای سال 1402؛ برنامه ها و اقدامات اجرایی برای تحقق سیاست های مهار تورم و تحقق نرخ تورم هدف تدوین، ابلاغ و به صورت مستمر پیگیری شده و می شود.

از جمله اقدامات و برنامه عملیاتی دولت برای کاهش و مهار تورم در کشور و استان‌ها می توان به تدوین برنامه جامع کنترل تورم در قالب بسته مهار تورم و رشد تولید مصوب شورای اقتصاد، تدوین راهبردهای ۲۹ گانه ابلاغی رئیس جمهور و ابلاغ آن به تفکیک هر دستگاه، پایش و پیگیری اجرایی شدن احکام و بسته های سیاستی مهار تورم شامل بسته مهار تورم و رشد تولید مصوب شورای اقتصاد و راهبردهای ۲۹ گانه ریاست جمهوری اشاره کرد.

تشکیل اتاق رصد تورم

تشکیل اتاق رصد تورم با شرح وظایفی نظیر رصد هفتگی اقلام کالایی و خدمات با همکاری بانک مرکزی مرکز آمار و وزارت اقتصاد در حوزه معاونت اول رئیس جمهوری، رصد استانی تورم به ویژه برای استانهایی که تورم بالاتر از میانگین کشوری دارند و اعلام هشدارهای تورمی به دستگاهها و پیگیری اقدامات به صورت هفتگی نیز در همین راستا انجام شده است.

هدف گذاری ماهانه تورمی برای چهار ماهه پایانی سال به تفکیک گروه کالایی و خدمات و دستگاههای ذی ربط شامل وزارتخانه های صنعت معدن و تجارت جهاد کشاورزی راه و شهرسازی بهداشت درمان و آموزش پزشکی و میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی به منظور تحقق هدف ۳۰ درصدی سال 1402 و ابلاغ آن جهت اجرا، تدوین برنامه عملیاتی (اجرایی و پیشگیرانه) مهار تورم به تفکیک گروه های کالایی و خدمات مرتبط با هر وزارتخانه وزارتخانه های راه و شهرسازی صنعت معدن تجارت جهاد کشاورزی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میراث فرهنگی گردشگری و صنایع به ویژه برای نیمه دوم سال و ایام پایانی سال که از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است، نیز از دیگر اقدامات دولت در مواجهه با تورم در سال جاری بوده است.

در این راستا دو نشست با حضور معاون اول رئیس جمهور و استانداران کشور در مهرماه و آذرماه سال جاری با رویکرد تعامل و برنامه ریزی جهت تحقق شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) برگزار و ابلاغ تصمیمات ۱۱ گانه در این زمینه انجام شد.

به این موارد می توان برگزاری یک نشست تخصصی مهار تورم و راهکارهای مربوطه در آذرماه به صورت وبیناری در وزارت کشور با حضور مسئولین اقتصادی استان ها اعضای کارگروه رصد و کنترل تورم حوزه معاون اول اعضای تنظیم بازار استان ها و.. را اضافه کرد.

در همین حال برگزاری جلسات کارگروه رصد و کنترل تورم (حوزه معاون اول) و جلساتی در قالب ماموریت استانی و حضور در استان به منظور پیگیری اقدامات برنامه ها و موضوعات مبتلا به استان به ویژه استانهای با نرخ تورم بالا نظیر چهار محال و بختیاری و… تهیه برنامه های پیشگیرانه برای کنترل تورم استانی برای ماههای باقیمانده سال به تفکیک گروههای کالایی و خدماتی برای استانهای با بالاترین نرخ تورم انجام و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

دولت برای مهار تورم در پایان سال چه کرد؟علاوه بر این با ورود به نیمه دوم سال به ویژه ماه‌های پایانی و در پیش رو قرار گرفتن ایام مناسباتی (عید نوروز و ماه مبارک رمضان) و پیش بینی التهابات تورمی ناشی از اثرات فصلی تقاضای کالاها و خدمات (افزایش قیمت محصولات کشاورزی در فصل سرد، افزایش قیمت پوشاک زمستانی، نوسانات احتمالی قیمت کالاهای اساسی، خودرو و خدمات حمل و نقل در آستانه نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان و…)، اثرات افزایش تقاضای ارز به دلیل تعطیلات عید نوروز و شکل گیری انتظارات تورمی و  برنامه ریزی به منظور مدیریت بازار به ویژه تأمین به موقع و مکفی اقلام پر مصرف در آن ایام و نیز کنترل قیمت آنها هم در سطح استانی و هم سطح ملی در دستور کار کارگروه رصد و کنترل تورم قرار گرفته است./شادا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.