تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 آوریل 2024 - 6:19
کد خبر : 9279

حسین گروسی در گفتگوی اختصاصی با مناطق آسیا:

امسال شعار جهانی‌سازی مناطق آزاد محقق خواهد شد

امسال شعار جهانی‌سازی مناطق آزاد محقق خواهد شد

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در گفتگوی اختصاصی با « مناطق آسیا» گفت: می‌دهم در سال 1403 منطقه آزاد تجاری ماکو در رأس جدول قرار خواهد گرفت و  شعار جهانی سازی و مردمی سازی مناطق آزاد کشور محقق خواهد شد. بع گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» حسین گروسی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در خصوص پروژه‌های در

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در گفتگوی اختصاصی با « مناطق آسیا» گفت: می‌دهم در سال 1403 منطقه آزاد تجاری ماکو در رأس جدول قرار خواهد گرفت و  شعار جهانی سازی و مردمی سازی مناطق آزاد کشور محقق خواهد شد.

بع گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» حسین گروسی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در خصوص پروژه‌های در دست بهره‌برداری در شهرستان ماکو اظهار داشت: در مدت زمان فعالیت ما در منطقه آزاد ماکو، ،طرح جامع ماکو را در سازمان محیط زیست کشور به تصویب رساندیم که انشالله با ارائه به شورای عالی،این منطقه دارای طرح جامع می‌شود.

وی در توضیح طرح جامع ماکو افزود: طرح جامع نقشه راه ما است ما در این طرح، اولین فرصت ماکو را تعریف کرده‌ایم که لجستیک،تجارت و ترانزیت است. دهکده لجستیک در زمینی به مساحت 1820 هکتار،ایجاد می‌شود که شامل فرودگاه،راه آهن،انبارها و سردخانه است‌ و زمینه یک حمل و نقل ترکیبی را فراهم می‌کند.

گروسی گفت:این موضوع با مشارکت کشورهای عضو اکو درحال اجرا است،یعنی زمین دهکده لجستیک را به آنها تحویل می‌دهیم تا بر اساس نیاز سرمایه‌گذران خود را جهت سرمایه‌گذاری به این منطقه بیاورند.

وی با تاکید به مسأله امنیت غذایی گفت:موضوع دیگری که برای ماکو در طرح جامع تصویب کرده‌ایم،امنیت غذایی است. ما در بحث امنیت غذایی به سمت رشد گیاهان کم آب بر رفته‌ایم.ماکو  5 میلیون متر مکعب در ثانیه حق آبه دارد؛ لذا باید به سمت کشت گیاهان کم آب بر برویم و به فکر چهل پنجاه سال آینده را هم کرده تا اگر دچار کمبود آب شدیم،دچار بحران نشویم.

گروسی افزود:در این راستا استراتژی را به سمت کشت گردو و پسته برده‌ایم .ما در حال حاضر به طور آزمایشی دوهزار و نود هکتار پسته و گردو کشت کرده‌ایم و امروز در طول این یکسالی که این گیاهان کشت شده‌اند کمترین تلفات را داشته‌ایم و بهترین باغ مدرن،مکانیزه و هوشمند در ماکو احداث شده است که از لحاظ مقیاس و کیفیت رتبه دوم جهانی را دارد و رتبه اول را در غرب آسیا و خاورمیانه.

وی در ادامه گفت: لذا به دنبال جذب مشارکتهای بخش خصوصی در این حوزه هستیم . ما سد کرم آباد را در حال احداث داریم که حدود 1500 میلیارد تومان در شش سال پیش برای آن هزینه شده که اگر قرار بود با پول امروز سرمایه گذاری می‌شد باید 30 /40 میلیارد تومان برای آن هزینه صورت می‌گرفت.

گروسی با اشاره به این موضوع که منطقه آزاد ارس بیشتر به سمت سرمایه گذاری گلخانه‌ای رفته و ما به سمت سرمایه گذاری بر باغ‌های مدرن گفت: ارس 280 هکتار گلخانه دارد و ما 2 هزار و نود هکتار باغ مدرن. این اتفاق در جهان دومین مقام و در خاورمیانه اولین مقام را دارد. این فعالیت‌ها مگاپروژه هستند و افتخاری برای کشور محسوب می‌شوند.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو افزود: این دوهزار هکتار باغ  10 هزار تن گردو و پسته می‌دهد که اقتصاد بزرگی را با استفاده از همراهی بخش خصوصی ایجاد کرده است.بنابراین در بحث باغ مدرن در دل بیابان یک جنگل سبز مدرن ایجاد شده که علاوه بر مزیت اقتصادی، جاذبه گردشگری هم خواهد داشت.

وی در ادامه گفت:ما در ماکو علاوه بر این یک دامداری 10 هزار رأسی بنام ” آرشام دام” ایجاد کرده‌ایم که یکی از دامداری‌های بزرگ شمال غرب کشور است . در حوزه شیلات هم  سد کرم آباد و حوزه ارس را فعال کرده‌ایم که ماهی‌های بی‌نظیری بنام سوف،میگو و شاه ماهی را در این منطقه منحصرا پرورش داده‌ایم. این موضوعات در حوزه امنیت غذایی ایجاد شده‌اند و به شکل زنجیره از مزرعه تا سفره را شامل می‌شوند و ایجاد اشتغال می‌کنند.

گروسی اظهار داشت: موضوع سومی که در مگاپروژه ماکو در سال گذشته امضا کرده‌ایم،قطب چهارم دیتاسنتر کشور است.ما با وزرات ارتباطات تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌ایم که بر اساس آن 30 هکتار زمین بابت دیتاسنتر کشور اختصاص یافته است. در کشور ما سه قطب داده وجود دارد که قطب چهارم اینترنشنال برای ماکو تصویب شد. قطب اول آن در مشهد و قطب دوم و سوم در شیراز و البرز قرار دارند. با این اقدام حدود 10 هزار میلیارد در اینجا سرمایه‌گذاری شده است  و قطعا تمام مجموعه‌های دانش بنیان می‌توانند در این منطقه  استقرار پیدا کنند.

ما باز پیش از عید تفاهم نامه دیگری با دکتر دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری رئیس جمهور امضا کرده‌ایم که بر اساس آن اولین شهرک اقتصاد دانش بنیان در تولید کالاهای صادراتی را در این منطقه ایجاد کنبم. لذا بیست هکتار زمین  در اختیار این معاونت قرار داده‌ایم تا به امید خدا اولین شهرک دانش بنیان در منطقه آزاد ماکو ایجاد شود. بنابراین ما در حوزه‌های هوشمندسازی هم کار کرده‌ایم و انشالله شهر ماکو یکی از شهرهی هوشمند و فناور و پیشرو در آی تی و آی سی تی شود.

مدیرعامل ماکو با ابراز خرسندی از وضعیت فعالیتهای رو به رشد ماکو گفت:  انشالله امسال ماکو رتبه  نخست جدول مناطق آزاد را از آن خود می‌کند؛ ما الان با قشم یک و نه دهم درصد اختلاف داریم و با کیش دو درصد اختلاف داریم و امسال مطمئن هستیم رتبه اول جدول به منطقه آزاد ماکو خواهد رسید.

گروسی ضمن تاکید به بحث گردشگری ماکو گفت: یک پروژه مهمی که شاید همیشه از نگاه‌ها غافل بود بحث عدم توجه به گردشگری ماکو است که با ایجاد تفاهم نامه‌ای که سال گذشته با شرکت ماهان امضا شد و بر اساس آن این شرکت 10 هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد،مورد توجه قرار گرفت. این سرمایه گذاری شامل ایجاد هتلهای کپسولی،در حوزه ارس ،رودخانه ارس  و  انجام پروازهای داخلی و خارجی توسط این هواپیمایی در ماکو را شامل می‌شود.

وی افزود: اگر تا دیروز این منطقه دروازه ورود به اروپا بود امروز منطقه ماکو دروازه ورود به ایران خواهد شد و با جاذبه های گردشگری بی نظیری که در ژئوپارک و اکوتوریسم  ماکو در حال ایجاد است، 10 هزار میلیارد سرمایه گذاری فقط در حوزه گردشگری توسط بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل ماکو گفت: ما به جز این 4 مگاپروژه که اشاره کردم  از حوزه صنایع کوچک هم غافل نبوده‌ایم. به همین منظور در حال حاضر در این منطقه پوشاک تولید می‌شود . ما که تا دیروز واردکننده پوشاک بوده‌ایم امروز صادرکننده آن می‌شویم. لذا قصد داریم ماکو را تبدیل به هاب پوشاک کنیم .

وی تاکید کرد: چرا امروز نباید کاری کنیم که ماکو مقصد گردشگری شود و نه دروازه‌ای برای ورود به کشورهای دیگر؟ ما قصد داریم تا افراد علاوه بر گردشگری در این منطقه خرید هم داشته باشند لذا به غیر از پروژه‌های بزرگ در این منطقه، صنعت پوشاک،کفش و مبلمان را ایجاد کرده‌ایم.

گروسی اظهار داشت: موضوع پنجمی که برای منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو لازم الاجرا دیدیم بحث پتروشیمی است. پتروشیمی در سال‌های قبل مطرح شده بود اما دست نیافتنی بود. امروز با مساعدت وزیر محترم نفت و شرکت گاز ایران، توانستیم تولید اوره آمونیاک را در این منطقه داشته باشیم و در حال حاضر  امکان صادرات آن به کشورهایی مثل ترکیه و اروپا و اطراف مهیاست.

وی افزود: ما پتروشیمی را در زمینی به مساحت 160 هکتار همراه با امتیازات آب،برق و گاز مهیا کرده‌ایم و به بخش خصوصی برای تولید تخصیص داده‌یم. الان به دنبال سرمایه گذاری هستیم و افرادی که تمایل به سرمایه گذاری دارند با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت مردم در جهش تولید این آمادگی را داریم که با آنها همکاری کنیم. قصد داریم 50 درصد از این پتروشیمی را به مردم واگذار کنیم این واگذاری به ایرانیان داخل و خارج از کشور صورت می‌پذیرد.

گروسی گفت: ایرانیان خارج از کشور می‌توانند هراندازه سهام درخواست داشته باشند خریداری کنند. ایرانیان داخل اکشور هم به همین صورت در سرمایه‌گذاری شریک هستند. درواقع  50 درصد از این پتروشیمی شرکت سهامی عام می‌شود که در اختیار موسسین است و 50 درصد مابقی به مردم اختصاص می‌یابد.

وی افزود: از طرفی دولت چندین سال است که قصد واردات ماشین را دارد اما به دلیل کمبود ارز نمی‌توانند، ما اعلام کرده‌ایم هرکس در خارج از کشور است بتواند ماشین خریداری کند ما این ماشین را جزو سهام او حساب می‌کنیم در نتیجه بدون اینکه یک ریال ارز از کشور بیرون برود هم ماشین وارد می‌کنیم و هم بجای اینکه به فرد وارد کننده پول بدهیم سهام پتروشیمی می‌دهیم. درحقیقت سرمایه‌گذار،دارای برگه سهام می‌شود و یک ریال ارز هم از کشور خارج نمی‌شود.البته ما سود این سهام را توسط شرکت سرمایه گذاری خارجی تضمین می‌کنیم.

وی در پایان گفت: این پروژه‌های نام برده شده انجام شدنی است و قول می‌دهم در سال 1403 منطقه آزاد تجاری ماکو در رأس جدول قرار خواهد گرفت و  شعار جهانی سازی و مردمی سازی مناطق آزاد کشور محقق خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.