تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 می 2024 - 7:30
کد خبر : 10224

با حضور محمدجواد شریف زاده معاون امور بانکی صورت گرفت:

برگزاری مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفتر امور شرکتهای دولتی»

برگزاری مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفتر امور شرکتهای دولتی»

مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی دفتر امور شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد، با حضور معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی و جمعی از مدیران سابق و فعلی این دفتر برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» صبح دیروز (سه شنبه) مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفتر امور

مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی دفتر امور شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد، با حضور معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی و جمعی از مدیران سابق و فعلی این دفتر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» صبح دیروز (سه شنبه) مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفتر امور شرکتهای دولتی» با حضور محمدجواد شریف زاده معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمد عنبری مدیرکل دفتر امور شرکتهای دولتی در سالن شهید مطهری وزارتخانه برگزار شد.

در این مراسم 9 نفر از مدیران سابق دفتر امور شرکتهای دولتی که در دوره های مختلف و از سال 1363 تا سال 1401 در رده های مختلف مدیریتی این دفتر مشغول به فعالیت بودند و مصاحبه های آنها در کتاب تاریخ شفاهی دفتر امور شرکتهای دولتی درج شده بود، حضور داشتند.

محمدجواد شریف زاده معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم گفت: مجموعه این دفتر با همت شما که مدیران سابق این دفتر هستید، بنا نهاده شده و این دفتر الان دست مدیران فعلی آن امانت است که امیدوارم این امانت را بتوانند قدری جلو ببرند و به خوبی به آیندگان تحویل دهند. لازمه اینکه دفتر امور شرکتهای دولتی به خوبی به آیندگان تحویل داده شود، این موضوع است که از تجارب گذشتگان استفاده شود.

شریف زاده با تاکید بر اینکه من یکی از علایق همیشگی ام تاریخ بوده است و معتقدم کسی که تاریخ را انکار می کند، خودش شکست خواهد خورد، ادامه داد: انصافا مجموعه مدیریتی دفتر امور شرکتهای دولتی همت کردند که نسبت به جمع‌آوری و ثبت تجربیات مدیران گذشته اقدام کردند. واقعا تدوین کتاب تاریخچه و کتاب تاریخ شفاهی دفتر امور شرکتهای دولتی کار بسیار ارزشمندی بود که صورت گرفت.

در بخش دیگری از این مراسم، محمد عنبری مدیرکل دفتر امور شرکتهای دولتی ضمن ارائه توضیحات کوتاهی درباره تاریخچه تحولات ساختاری این دفتر از سال 1315 تاکنون گفت: عدم اطلاع از تاریخچه تحولات و فعالیت های دفتر امور شرکتهای دولتی و به طور کلی، حوزه حکمرانی شرکتهای دولتی موجب می شد تا بعضا دچار دوباره کاری شویم و بخشی از توان این دفتر به هدر رود.

عنبری ادامه داد: با هدف برطرف کردن این معضل، به سراغ فرآیند مستندسازی تجربیات و مدیریت دانش در دفتر امور شرکتهای دولتی رفتیم که منجر به تهیه 10 جلد کتاب از جمله کتاب های تاریخچه و تاریخ شفاهی این دفتر در سال 1402 شد.

مدیرکل دفتر امور شرکتهای دولتی با اشاره به اقدامات مهم این دفتر در دولت سیزدهم از جمله تهیه و اصلاح آیین نامه انتظام بخشی شرکتهای دولتی، تهیه درختوراه شرکتهای تحت کنترل وزارتخانه ها و مشارکت در تهیه کارنامه بهره وری شرکتهای دولتی گفت: ما به دنبال استفاده از تجارب مدیران سابق دفتر امور شرکتهای دولتی هستیم.

در ادامه هر کدام از مدیران سابق دفتر امور شرکتهای دولتی ضمن ارائه پیشنهادهایی برای تکمیل کتاب تاریخ شفاهی، نکاتی درباره مشکلات حوزه حکمرانی شرکتهای دولتی بیان کردند و پیشنهادهایی برای بهبود روند حکمرانی در این حوزه و بهبود روند فعالیت های دفتر امور شرکتهای دولتی ارائه دادند. برخی از مهمترین نکات مطرح شده توسط احمد هوشمند، علی حاجیان، حسن فدایی، مهدی مرجانی، ابوالفضل طیبی، مهدی رمضانی، حسین منصوری، مهدی فلاح دوست و امیرهوشنگ سعیدی به شرح زیر است:
ضرورت تفکیک کامل فعالیت های حاکمیتی از فعالیت های تصدی گری در مجموعه دولت و در این راستا، ضرورت تسریع در روند تفکیک وظایف حاکمیتی از شرکتهای دولتی

انتقاد از دخالت گسترده دولت های مختلف در روند اداره شرکتهای دولتی که عملا به کاهش اختیارات هیئت مدیره و مجامع عمومی این شرکتها می انجامد
انتقاد از نادیده گرفته شدن نقش مجامع عمومی شرکتهای دولتی در فرآیند تدوین و تصویب بودجه این شرکتها و ضرورت تقویت این نقش با توجه به اصول حکمرانی شرکتی

ضرورت و مزایای بررسی برنامه سه ساله شرکتهای دولتی پیش از آغاز فرآیند بررسی و تصویب بودجه این شرکتها

تبیین معایب حذف بازرس قانونی از فرآیند نظارت بر عملکرد شرکتهای دولتی و ضرورت تفکیک این نقش از نقش حسابرس شرکتها

ضرورت پرداخت به حسابرسان از طرف حاکمیت و نه از طرف شرکتهای مورد حسابرسی، برای اینکه حسابرسی تبدیل به تجارت شده است

صحبت های محمدجواد شریف زاده معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی، تقدیر از مدیران سابق دفتر امور شرکتهای دولتی و نویسندگان کتاب تاریخ شفاهی این دفتر و گرفتن عکس یادگاری از دیگر بخش های این مراسم بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.