تاریخ انتشار : سه‌شنبه 30 آوریل 2024 - 5:06
کد خبر : 9880

مدیرعامل منطقه آزاد بانه و مریوان در گفتگو با مناطق آسیا:

رویکرد منطقه، گردشگری و کشاورزی است

رویکرد منطقه، گردشگری و کشاورزی است

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره منطقه آزاد بانه و مریوان در گفتگویی اختصاصی با «مناطق آسیا» درخصوص وضعیت شکل گیری این منطقه آزاد نوپا گفت: منطقه ما جزء مناطق آزاد جدیدی است که خوشبختانه در حال حاضر مجوزهای قانونی را طی کرده و به لحاظ قانونی مشکل خاصی ندارد اما بحث زیرساخت‌ها  در مراحل ابتدایی

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره منطقه آزاد بانه و مریوان در گفتگویی اختصاصی با «مناطق آسیا» درخصوص وضعیت شکل گیری این منطقه آزاد نوپا گفت:

منطقه ما جزء مناطق آزاد جدیدی است که خوشبختانه در حال حاضر مجوزهای قانونی را طی کرده و به لحاظ قانونی مشکل خاصی ندارد اما بحث زیرساخت‌ها  در مراحل ابتدایی قرار دارد و هنوز درگیر طرح جامع و پیش نیازهای اجرای کار هستیم.

به گزارش پایگاه خبری «مناطق آسیا» فردین وکیلی، در رابطه با محدوده این منطقه توضیح داد: منطقه آزاد بانه و مریوان روی هم حدود 5500 هکتار است که حدود 3500 هکتار آن در محدوده مریوان و 2000 هکتار در محدوده بانه قرار دارد. درواقع ما دو مرز را پوشش می‌دهیم،مرز باشماق مریوان و مرز سیران بند بانه .

وکیلی در رابطه با ظرفیتهای اقتصادی ،تجاری این مناطق گفت: به امید خدا بعد از بسترسازی مناسب امکان فعالیت در بخش‌های کشاورزی،صنعت و خدمات در این منطقه وجود دارد.

باتوجه به اینکه شهرستان مریوان طبیعتی بسیار زیبا و فوق العاده‌ دارد ما در آنجا بیشتر به بحث گردشگری و کشاورزی خواهیم پرداخت . البته در کنار این بخش‌ها نیم نگاهی به خدمات و صنعت هم داریم،اما رویکرد اصلی  در این منطقه،گردشگری و خدمات است.

مدیرعامل منطقه آزاد بانه و مریوان افزود: شهرستان بانه از قدیم در بخش صنعت فعال بوده است و در حال حاضر هم یکی از قطب‌های تولیدی لوازم خانگی داخلی است و بخش عمده‌ای از تولید لامپ در این منطقه صورت می‌پذیرد. لذا در بانه بر بحث  سرمایه گذاری صنعتی تاکید بیشتری داریم تا به امید خدا رونقی در بخش تولید ایجاد شود.

وی افزود: بسیاری از مشوق‌هایی که در مناطق آزاد وجود دارد از جمله معافیت‌های مالیاتی و عوارض گمرکی که شامل مواد اولیه و تجهیزات و ماشین آلات می‌شود،می‌تواند در جذب سرمایه گذاران موثر باشد.

وکیلی در رابطه با مزیت‌هایی که منطقه آزاد بانه – مریوان، نسبت به سایر مناطق آزاد دارد، اظهار داشت: این منطقه کوتاه ترین فاصله زمینی تا پایتخت، کمترین فاصله تا بندر لاذقیه سوریه و اقلیم کردستان عراق را دارد به طوری که  فاصله زمینی شهر مریوان تا سلیمانیه عراق،یک ساعت و ربع است که این فاصله کم می‌تواند پتانسیل خوبی برای صادرات باشد.

رئیس هیأت مدیره این منطقه آزاد جدید گفت: امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا سرمایه گذاران در منطقه ثبت شرکت کنند. واقعیت این است که زمینی که فاقد زیرساخت باشد به کار سرمایه‌گذار نمی‌آید،زیرا نیاز به فضایی مهیا برای تولید دارد. لذا ما به شدت دنبال این قضیه هستیم که زیرساختها را هرچه زودتر فراهم کنیم.

وی در ادامه افزود: قبل از نمایشگاه اکسپو ما در حدود 19 هزار میلیارد تومان، 19 همت، متقاضی سرمایه گذاری داخلی و خارجی داشتیم. در نمایشگاه هم استقبال خوبی از ما شده است. با توجه به سبقه‌ای که هم مردم و هم سرمایه‌گذاران از مناطق بانه و مریوان دارند که در اصل قطب خرید در کشور هستند، رغبت سرمایه گذاری در این مناطق بسیار بالا است.

وکیلی ضمن اشاره به این نکته که گردشگری،درمانی و اکوتوریسم می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد،عنوان کرد: بحث توریسم درمانی برای ما جای کار بسیار دارد به این دلیل که در حال حاضر هم موج عظیمی از مناطق کردنشین عراق از این مسیر برای رفتن به تهران و شهرهای دیگر برای انجام  خدمات درمانی گذر می‌کنند و درواقع مرزشان مرز ما است؛ حال اگر بتوانیم بحث درمان را در خود منطقه ایجاد کنیم؛ این امر، درآمدزایی خوبی برای ما و توسعه اقتصادی کشور به همراه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار “مناطق آسیا” که آیا در بحث دامپروری با توجه به طبیعت خوب منطقه و زمین‌های مورد نیاز دام، امکانی فراهم شده است یاخیر؟ گفت:

به طور کلی ما این امکان را داریم که هم  طرح‌هایی که سرمایه گذاران ارائه می‌کنند را بررسی  و اجرایی می‌کنیم و هم تعدادی بسته سرمایه‌گذاری خودمان  آماده کرده‌ایم تا اگر سرمایه‌گذاران ایده خاصی نداشتند،به آنها ارائه کنیم تا بتوانند بسته به توان و سلیقه خود  از میان آنها انتخاب کنند. در بحث دامپروری هم ، اگر سرمایه گذاری راغب باشد قطعا کمک خواهیم کرد.

وکیلی تاکید کرد: کشاورزی در مریوان  رونق خوبی دارد، به این دلیل که جزو مناطق پر باران است و بحث گلخانه در آن می‌تواند به طور ویژه نمود داشته باشد . از طرفی به دلیل فاصله کمی که با کشورهای اطراف داریم از مزیت صادراتی آن هم بهره خواهیم برد تا ارزآوری خوبی برای کشور ایجاد شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.