تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آوریل 2024 - 14:49
کد خبر : 9825

سازکار دولت در دور زدن تحریم ها

سازکار دولت در دور زدن تحریم ها

  دولت سیزدهم مبنای دیپلماسی اقتصادی خود را بر ارتباط مثبت با کشورهای همسایه و همسو قرار داد که در این میان برقراری ارتباط مجدد با عربستان، انعقاد قراردادهای بلند مدت با چین و روسیه در زمینه های مختلف، پرداخت بدهی خود به بانک توسعه اسلامی برای تامین پروژه های عمرانی کشور، پیوستن به بریکس

 

دولت سیزدهم مبنای دیپلماسی اقتصادی خود را بر ارتباط مثبت با کشورهای همسایه و همسو قرار داد که در این میان برقراری ارتباط مجدد با عربستان، انعقاد قراردادهای بلند مدت با چین و روسیه در زمینه های مختلف، پرداخت بدهی خود به بانک توسعه اسلامی برای تامین پروژه های عمرانی کشور، پیوستن به بریکس و جذب بیش از ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی فقط در یکسال نتیجه این سیاست بود.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آسیا،، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اموراقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ 1403/02/09 روزنامه هم میهن با تیتر« رئیسی: تحریم‌ناپذیریم» توضیحاتی را ارائه کرد. دولت سیزدهم در حالی کشور را تحویل گرفت که کشور در بدترین شرایط تحریم قرار داشت.

 

علی رغم تلاش دولت قبل و مذاکرات مختلف و امضای سندی به نام برجام عملا این سند به کاغذ پاره ای تبدیل شد که هیچ تاثیری بر اقتصاد در ابعاد مختلف از فروش نفت تا واردات ملزومات مردم نداشت.

 

کسری بودجه بیش از 300 هزار میلیاردی، خزانه منفی 44 هزار میلیاردی و آوار مصائب کشور که فوری ترین آن کرونا بود میراثی شد که روی دستان رئیسی و دولتمردان تازه نفس افتاد.در عین حال سید ابراهیم رئیسی در حالی دولت را تحویل گرفت که دولت قبل برای دولت جدید بدهی قابل توجهی به اضافه خزانه ارزی خالی به دلیل پرداخت ارز ترجیحی که میزان قابل توجهی از آن بارنگشت را به ارمغان گذاشت؛ تسویه بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های به‌جامانده از دولت گذشته یکی از مهمترین مشکلات دولت جدید بود.

 

دولت قبل به علت ناتوانی در فروش نفت و کاهش شدید درآمدهای نفتی، به استقراض‌های گسترده روی آورد تا کسری بودجه خود را رفع کند. به همین دلیل شاهد بودیم که دولت گذشته بیش از حد مجاز اقدام به انتشار اوراق بدهی کرد؛ ارقام سنگینی از بانک مرکزی استقراض کرد و تعهداتش به پیمانکاران، شرکت‌ها و تامین اجتماعی را پرداخت نکرد.

 

دولت سیزدهم برای حل مشکلات به جای مانده که برخی از آنها از دهه ها قبل برجای مانده بود عزم خود را جزم کرد به گونه ای که، در بخش سرمایه گذاری خارجی ، در دو سال نخست دولت سیزدهم مجموعا ۱۲.۶ درصدی را تجربه کرد. رشد اقتصادی با نفت ۶.۴ و بدون نفت ۴.۴ درصد بود رشد اقتصادی دو سال نخست دولت سیزدهم مجموعا ۱۲.۶ درصدی را تجربه کرد.

 

نرخ رشد بدون نفت هم در دو سال دولت سیزدهم به۱۰.۴ درصد رسید که در ۴ سال دولت دوازدهم ۸.۵ درصد بود. در واقع آمار سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ بالاتر از ۱۶ سال گذشته بود.۳۱۸ پروژه سرمایه گذاری خارجی با ارزش ۵.۵ میلیارد دلار در سال گذشته بود که چین و ترکیه و امارات بیشترین میزان سرمایه گذاری‌های خارجی را به خود اختصاص داده اند.

 

یکی دیگر از دستاوردهای دولت، کنترل تورم هم از مسیر سیاست‌های کلان مالی مانند پولی و مالی و هم در سطح خرد مانند بازار‌ها بود که ثمره آن در کاهش تورم سالانه از ۴۵ به ۳۷ درصد مشهود بود، در دو ساله دولت سیزدهم تورم نقطه به نقطه کاهش ۱‌۷ درصدی داشت و از ۴۳.۹ در شهریور ۱۴۰۰ به ۳۲.۲ درصد در اسفند ۱۴۰۲ رسید.در عین حال، دولت سیزدهم، با وجود تحریم های ظالمانه آمریکا، ایران به بالاترین سطح صادرات نفت خود در حداقل دو سال گذشته دست یافت.دولت سیزدهم با پیگیری عضویت ایران در بریکس و شانگهای، نشان داد که می‌توان با کشورهایی که با منافع ملی ما اشتراک دارند، همکار و هم مسیر بود.

 

50 درصد صادرات ایران به کشورهای عضو بریکس است و حدود 53 درصد واردات نیز از اعضای همین پیمان انجام می شود.در سال 1401 تجارت غیر نفتی ایران با کشورهای عضو بریکس 14 درصد افزایش پیدا کرد و به بیش از 38 میلیارد دلار رسید. در سال‌های آینده ثمرات بسیار بیشتری از تعاملات اقتصادی ایران با این کشورها شاهد خواهیم بود.

 

دولت سیزدهم، سازوکار دور زدن تحریم‌ها را در موضوع پرداخت بدهی‌ها به بانک توسعه اسلامی، پشت سر گذاشت و نه تنها بدهی‌ها تا سال ۱۴۰۰ را پرداخت کرد، بلکه تمام بدهی‌های جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۲ که سررسید شده بودند نیز صفر شد. در عین حال، بیش از ۴۰ میلیون یورو نیز بازپرداخت جدید برای تکمیل پروژه‌هایی از بانک توسعه اسلامی دریافت شده است بنابراین وقتی صحبت از تحریم ناپذیری می‌شود؛ این موارد از مصادیقی است که تحریم ناپذیری در آن عینیت می‌یابد./شادا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.