تاریخ انتشار : دوشنبه 6 می 2024 - 14:26
کد خبر : 10149

رئیس هیأت مدیره "استصنا":

خیز صادراتی 7.5 میلیارد دلاری سازندگان داخلی تجهیزات صنعتی

خیز صادراتی 7.5 میلیارد دلاری سازندگان داخلی تجهیزات صنعتی

تعاملات سازندگان تجهیزات نفتی با شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت در خصوص استفاده حداکثری از تولیدات ساخت داخل در دولت فعلی بیشتر شده است و تلاش می شود این همکاری ها در فصول آینده گسترده تر شود بطوریکه می توان رد این ارتباط افزایش یافته در رویدادهای پیش روی انجمن سازندگان تجهیزات نفتی ایران 

تعاملات سازندگان تجهیزات نفتی با شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت در خصوص استفاده حداکثری از تولیدات ساخت داخل در دولت فعلی بیشتر شده است و تلاش می شود این همکاری ها در فصول آینده گسترده تر شود بطوریکه می توان رد این ارتباط افزایش یافته در رویدادهای پیش روی انجمن سازندگان تجهیزات نفتی ایران  در روزهای برگزاری نمایشگاه نفت را به عینه مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مناطق آسیا پیش از ظهر امروز احسان ثقفی رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران(استصنا) در یک نشست خبری به مناسبت برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی  با بیان اینکه سازندگان داخلی  تجهیزات صنعت نفت در دو دسال اخیر تعاملات گسترده تری با شرکت های تابعه وزارت نفت داشته اند گفت: طرح های جاری و همچنین پروژه های توسعه ای شرکت های تابعه وزارت نفت فضا را برای حضور تولید کنندگان داخلی تجهیزات نفتی مناسب تر کرده است اظهار کرد:این ارتباطات تنها به نیازهای داخلی صنعت نفت ایران محدود نشده و در عرصه صادرات نیز ایران توانایی ها  خود را بیش از پیش به اثبات رسانده است.

وی در این زمینه از صادرات 710 میلیون یورویی تجهیزات ساخت داخل صنعتی خبر داد و گفت: سازندگان داخلی تحت عضویت “استصنا” به این میزان صادرات بسنده نکرده اند و برنامه ریزی کرده اند که طی دو سال آینده  این صادرات به میزان7 میلیارد و 500میلیون یورو برسد.

ثقفی همچنین گفت: هدفگذاری بازار های فرامرزی یکی از اهداف جدی و کلیدی “استصنا” است و سال گذشته نیز در این زمینه اقدامات قابل تاملی به انجام رسیده است به گونه ای که در حال حاضر به کشورهای همسایه اعم از کشورهای عربی، کشورهای شمالی و آمریکای جنوبی ،صادرات تجهیزات صنعت نفت را دامه می دهیم اما این صادرات تنها صفر درصد از توانمندی های ما را شامل می شود.

شرکت سهامی نمایشگاهی مشکل ساز بزرگ بخش خصوصی

این فعال حوزه تولید تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه یکی از معضلات اساسی  توسعه صادرات فقدان یک متولی  مشخص است است اظهار کرد:متاسفانه در این زمینه شاهد یک وحدت رویه نیستیم و بخش‌ها و نهادهای مختلفی که در امر صادرات مسئولیت دارند، گاهی به شکل سلیقه‌ای رفتار کرده و تصمیم می‌گیرند و بعضا برآیند اقدامات آنها نتیجه درخوری در پی ندارد در حالی که اگر یک مسئول مشخص در این زمینه کار را بر عهده می گرفت بسیار از مشکلات موجود مرتفع  می شد.

ثقفی با انتقاد از هزینه‌های سنگین نمایشگاه امسال صنعت نفت گفت: درحالی که طبق اعلام آمار رسمی بانک مرکزی، تورم انتهای سال گذشته بین 40 تا 50 درصد بوده، هزینه‌های نمایشگاهی از سوی شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران که یک ارگان دولتی است، نسبت به سال قبل 4 تا 5 برابر شده و این مسئله بسیار برای بخش خصوصی حاضر در این نمایشگاه، ایجاد مشکل کرده است.

وی افزود: فضای کافی در نمایشگاه نفت امسال برای حضور تمامی شرکت‌ها وجود نداشت، این درحالی است که بخشی از ظرفیت نمایشگاه بین‌المللی تهران به برگزاری کنسرت، برنامه‌های صدا و سیما و موارد غیرتخصصی اختصاص پیدا کرده است.

رئیس هیأت مدیره استصنا گفت: اگر شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تهران برای حضور بخش خصوصی در نمایشگاه نفت مانع تراشی نکند این فعالان می توانند تعاملات خود را به شکل بسیار بهتری به انجام برسانند.

به گزارش خبرنگارما در این نشست همچنین ابوذر جمشیدوند، مدیرکل دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت نیزاظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد تجهیزات این حوزه داخلی‌سازی شده و به تکنولوژی و توانمدی های کشورهای دیگر تکیه ای ندارد.

جمشیدوند، افزود:موضوعاتی مانند کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و تحویل به موقع مباحثی بسیار مهم هستند که به اعتقاد ما باید به عناون 4 سرفصل کلیدی مدنظر قرار کیرند.

مدیرکل دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت بیان کرد: تخصیص ارز در کشور باید مدیریت شود و مبنای تخصیص آن برنامه و قراردادهای تولیدکنندگان باشد.

وی اضافه کرد: اینگونه نیست که هرکس برنامه ای ظاهری ارائه داد به واحد تابعه اش ارزی تعلق بگیرد بلکه کلیت این برنامه باید رصد شود تا صحت و سقم برنامه مورد تائید قرار بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.