تاریخ انتشار : شنبه 13 آوریل 2024 - 18:54
کد خبر : 9148

حسین گروسی در گفتگوی اختصاصی با مناطق آسیا اظهار داشت:

ضرورت ایجاد معاونت توسعه تجارت خارجی در مناطق آزاد

ضرورت ایجاد معاونت توسعه تجارت خارجی در مناطق آزاد

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، در گفتگوی اختصاصی با «مناطق آسیا» گفت: در حال حاضر کمترین میزان معافیت مالیاتی مناطق آزاد مختص کشور ما است . ما کمترین معافیت مالیاتی و بیشترین تحریم‌ها و محدودیت‌ها را داریم. به گزارش پایگاه خبری  «مناطق آسیا» دکتر «حسین گروسی»، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو  در خصوص فلسفه پیدایش مناطق آزاد

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، در گفتگوی اختصاصی با «مناطق آسیا» گفت: در حال حاضر کمترین میزان معافیت مالیاتی مناطق آزاد مختص کشور ما است . ما کمترین معافیت مالیاتی و بیشترین تحریم‌ها و محدودیت‌ها را داریم.

به گزارش پایگاه خبری  «مناطق آسیا» دکتر «حسین گروسی»، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو  در خصوص فلسفه پیدایش مناطق آزاد در جهان گفت: امروز در دنیا بیش از 5400 منطقه آزاد داریم که 1500 عدد از این تعداد به تازگی ایجاد شده است. این موضوع نشان می‌دهد که ایجاد مناطق آزاد نتیجه مثبتی برای کشورها داشته است. مناطق آزاد باعث پیشرفت کشور در حوزه‌های تجاری،لجستیک و تولید هستند و اهمیت این مناطق در تجارت خارجی و داخلی تنها مختص ایران نیست بلکه موضوعی کاملا بین المللی است.

وی افزود:توسعه مناطق آزاد در دنیا از جمله کشور چین که یک کشور کمونیستی بود نشان می‌دهد که این کشورها تلاش می‌کنند برای توسعه تجارت، فارغ از گیرودارهای داخلی و  بحث‌های ایدئولوژیک با ایجاد مناطق آزاد فعالیت اقتصادی کنند و اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که  پیشرفت چین درست بعد از این تاریخ یعنی توسعه مناطق آزاد، آغاز می‌شود.

گروسی اظهار داشت: در ایران هم در تعریف مناطق آزاد آمده است”مناطق آزاد خارج از قلمرو گمرکی محسوب می‌شوند و بسیاری از قوانین دست و پاگیر داخلی نباید در این مناطق وجود داشته باشند.

زمانی که کشوری دارای مناطق آزاد می‌شود باید قوانین آن را بپذیرد،ما نمی‌توانیم فوتبال را دوست داشته باشیم اما قوانین فیفا را قبول نکنیم.

وی در خصوص نحوه شکل گیری مناطق آزاد در ایران توضیح داد: در ایران نسل اول مناطق آزاد شامل هفت منطقه بود؛هفت منطقه‌ای که ایجاد شد با هدف روان کردن اقتصاد و تجارت تشکیل شد. بعدها با تأسیس فرودگاه امام خمینی و شهر فرودگاهی تعداد این مناطق به هشت عدد رسید و 10 منطقه هم بعد از آن ایجاد شد لذا تعداد این مناطق به هجده عدد رسید. ما در حال حاضر در کشور، 18 منطقه آزاد داریم.

گروسی در ادامه گفت: مناطق آزادی که در نسل اول ایجاد شد به شکل متوازن توزیع شدند.به این صورت که ما در شمال کشور ،منطقه آزاد انزلی،در شمال غرب،ارس و ماکو و در غرب کشور،منطقه آزاد بانه،مریوان را داریم. همچنین در شرق کشور،منطقه آزاد سرخس و دوقارون را داریم و در جنوب شرقی کشور،منطقه آزاد چابهار وجود دارد و در جنوب کشور،منطقه آزاد کیش و قشم و بوشهر به این تعداد اضافه شده است و منطقه آزاد اروند هم در جنوب غربی کشور است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت:بنابراین متوجه می‌شویم که این توزیع در کل ایران متوازن است .مناطق آزاد علاوه بر اینکه می‌توانند در جهش اقتصادی موثر باشند،می‌توانند در توزیع متوازن کشور هم نقش مهمی داشته باشند .

وی با اشاره به این نکته که ما با 16 کشور دنیا ارتباط داریم و تحریم در مناطق آزاد کشور معنایی ندارد. افزود: ولی چرا امروز مناطق آزاد ما آنطور که باید و شاید به اهداف خود نرسیده‌اند و در انجام مأموریت‌ها ناتوان بوده‌اند؟ اگر که ما خودمان را با خودمان مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم مناطق آزاد ما موفقعمل کرده‌اند.به طور نمونه شما منطقه آزاد ارس را ببینید که هیچ نداشت و حتی جمعیت آن بسیار کم بود اما امروز اگر ارس را با گذشته اش مقایسه کنید متوجه پیشرفت آن می‌شوید. ما نمی‌تواینم این مناطق را با مناطق آزاد امارات و چین مقایسه کنیم چون آنها نه تنها تحریم نداشتند بلکه برای این منظور هزینه کرده‌اند، به طور نمونه دولت امارات برای ساخت جبل علی دو ونیم میلیارد دلار هزینه کرد. حالا بفرمایید دولت برای تجهیز زیرساختهای مناطق آزاد کشور ما چقدر هزینه کرده است!

گروسی عنوان کرد:ما نمونه بارز اقتصاد بدون نفت هستیم یعنی دولت یک ریال برای مناطق آزاد کشور بودجه نگذاشته است ؛بنابراین اداره این مناطق هم باید بر اساس قوانین و مقررات باشد. مقرراتی که گفته شده این مناطق باید معاف از مالیات باشند در حالیکه امروز می‌بینیم مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تسریع پیدا کرده است. با این کار ما ،گردشگری را 10 درصد گران‌تر کرده‌ایم.

وی افزود: چرا ما باید در جهت رشد مناطق آزاد دنیا تلاش کنیم و افراد از این کشور به کشورهایی نظیر ترکیه و دوبی بروند درحالیکه مناطق آزاد ما بهترین مکان برای گردشگری،گردشگری سلامت،خرید و … هستند.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: در حقیقت ما نتوانسته‌ایم برنامه ریزی و اهدافی که در مناطق آزاد داریم را عملی کنیم؛به این دلیل که ثبات مدیریتی نداشته‌ایم. زمانیکه میانگین فعالیت مدیران عامل مناطق را مطالعه کنید متوجه خواهید شد که مدت مدیریت این مدیران چند ماه است! با این اوصاف شما قادر نخواهید بود برنامه‌ای از این مدیران بخواهید!  در منطقه “جبل علی” امارات متحده عربی،سلطان بن سلیم حدود 28 سال در مقام مدیرعامل فعالیت دارد و توسط شیخ محمد اختیارات تام هم به او داده شده است. در کشور ما هم رئیس شورای عالی مناطق آزاد رئیس جمهور است که این سمت را به مدیران عامل تفویض کرده‌ است اما به شکل ظاهری! و در عمل اینگونه نیست.

گروسی ضمن اشاره به اهمیت ثبات قوانین در کشور گفت:موضوع سومی که باید در خصوص مناطق آزاد مدنظر قرار بدهیم،ثبات قوانین است. قوانین ما نباید هر روز تغییر کنند،زمانیکه می‌گوییم مناطق آزاد تا 20 سال معافیت مالیاتی دارند یعنی تا بیست سال باید معاف باشند نه اینکه در میان راه قانون را تغییر دهیم و قوانین مناطق آزاد را مخدوش کنیم؛ این مناطق باید بر اقتصاد ملی کشور اثر بگذارند.

وی در تاکید به اهمیت وجود معاونت توسعه تجارت خارجی در مناطق آزاد کشور اظهار داشت: ما در چارت سازمانی به دنبال ایجاد معاونت توسعه تجارت خارجی هستیم؛ چرا در مناطق،معاون فرهنگی،امور اداری مالی،برنامه و بودجه و اقتصادی داریم ولی معاون تجارت خارجی نداریم. این موضوعی است که بنده پیشنهاد آن را به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد داده‌ام. این موارد خلاءهایی است که در مناطق آزاد وجود دارد.

گروسی در پاسخ به این پرسش خبرنگار «مناطق آسیا» که چه کسی مسئول برقراری امنیت سرمایه‌گذران در مناطق آزاد است؟ گفت:

به نظرمن هم مجلس و هم دولت مسئولند و هرگونه قوانین مغایر اداره مناطق آزاد، باید موقوف الاجرا باشد و نگذاریم این قوانین امنیت سرمایه‌گذران ما را به خطر بیندازد. در حال حاضر کمترین میزان معافیت مالیاتی مناطق آزاد مختص کشور ما است . به طور نمونه در کشوری مثل ترکیه 50 سال معافیت مالیاتی برای این مناطق وجود دارد و همچنین امارات و کشورهای اطراف حاشیه خلیج فارس معافیت بیشتری دارند؛ اما ما 20 سال یعنی کمترین معافیت و بیشترین تحریم‌ها و محدودیت‌ها را داریم. پس نباید مناطق آزادمان را با “جبل علی” و شن زن چین مقایسه کنیم.

ادامه دارد..

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.