تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 اکتبر 2018 - 22:56
کد خبر : 800

چگونه کارمندی که از شما مسن‌تر است را مدیریت کنید؟

احتمالاً برای شما هم اتفاق افتاده که به عنوان یک مدیر، در تیم خود یک کارمند مسن تر و بزرگتر از خودتان داشته باشید. در چنین مواقعی، به خصوص به عنوان یک مدیر تازه کار، احتمالاً نمی دانید چگونه باید با کارمند مسن تر رفتار کنید و چه استراتژی را در قبال او اتخاذ کنید تا هم بتوانید

احتمالاً برای شما هم اتفاق افتاده که به عنوان یک مدیر، در تیم خود یک کارمند مسن تر و بزرگتر از خودتان داشته باشید. در چنین مواقعی، به خصوص به عنوان یک مدیر تازه کار، احتمالاً نمی دانید چگونه باید با کارمند مسن تر رفتار کنید و چه استراتژی را در قبال او اتخاذ کنید تا هم بتوانید احترام او را به عنوان فردی بزرگتر نگه دارید و هم کارها را به خوبی پیش ببرید.

تجارت آسیا – اَشلی اِستال، مربی شغلی، استاد دانشگاه و مدیر وب سایت Land More Job Offers در این مقاله تجربه خود از کار کردن با یک کارمند مسن تر را اینگونه توصیف می کند:

“سال ها پیش هنگامی که تنها ۲۳ سال داشتم، با مدرک کارشناسی ارشد خود وارد بازار کار شدم. در آن زمان، امیدوار بودم بتوانم شغلی مناسب و تجربیات خوبی کسب کنم. طولی نکشید که از شرکتی بزرگ با من تماس گرفتند و از من خواستند تا در مصاحبه  شرکت کنم.

مراحل به سرعت طی شد و قرار شد تا کار خود را شروع کنم و مدیریت بخشی از شرکت را بر عهده بگیرم. از این بابت بسیار خوشحال بودم و این موضوع را چالش بسیار مناسبی برای پیشرفت خود می دانستم. در واقع، تمام روزهای سخت تلاش در دانشگاه به این فکر بودم که آیا کسی چنین فرصتی به من خواهد داد؟

هیجان و اشتیاق من باعث شد خیلی زود پیشرفت کنم و مدیران سازمان از من رضایت کامل داشته باشند. اما مشکلات من از آنجا شروع شد که فاصله سنی زیاد با همکاران مسنی که بر آنان مدیریت داشتم، دستاویزی برای زیر سوال بردن توانایی هایم شد.

یک روز وقتی با همکاری که حداقل ۳۰ سال از من بزرگ تر بود صحبت می کردم، او صحبت مرا قطع کرد و از من پرسید: شما چند سالته؟ فکر می کنم هم سن و سال نوه من باشی.”

– با توجه به اختلاف سنی زیادی که با او و دیگر همکاران داشتم منتظر چنین پرسش هایی بودم، اما نه به این شکل. احساس بدی داشتم، احساس می کردم به من توهین شده، انتظار شنیدن چنین جملاتی را در این موقعیت نداشتم.

– چند روز بعد از این ماجرا، همکار دیگرم از من خواست تا برای او از سوپرمارکت خرید کنم. انتظار عجیبی بود، من مدیر او بودم و او همکار تحت سرپرستی من. متاسفانه این افراد به واسطه سن، هیچ احترامی برای من قائل نبودند.

– بسیار ناراحت کننده بود که سن من، موقعیت شغلی مرا تحت تاثیر قرار داده بود؛ اما من با تمام وجود تصمیم گرفته بودم این اتفاقات بر عملکردم بی تاثیر باشد و بر این مشکلات فائق بیایم.”

چگونه می توانید یک کارمند مسن تر از خود را مدیریت کنید؟

برای مدیریت یک کارمند مسن تر باید بر ارتباط با آن ها تمرکز کرد

ارتباط درست با افراد بدین معناست که بدانیم چه زمان گوش کنیم و چه زمان صحبت کنیم. در اولین گفت وگوهایی که با یک کارمند مسن تر دارید، احساس می کنید که باید توانایی هایتان را برای آن ها شرح دهید، اما به سرعت متوجه خواهید شد که این کار درست نیست و افراد همیشه بر این باورند که به ایده ها و نظراتشان توجهی نمی شود.

به انجام رساندن این تلاش آگاهانه برای مسکوت کردن نداها و احساسات درون بسیار مشکل است، اما مطمئن باشید که به انجامش می ارزد. با این کار می توانید نیازها و درخواست های آن ها را با تمام وجود درک کنید. اگر طوری رفتار کنید که همکاران شما احساس کنند که سازمان به آن ها توجه می کند، تمام ایده ها و نظراتشان شنیده می شود و احترام خاصی برای آن ها وجود دارد، در عمکردشان بسیار مؤثر خواهد بود.

از همکاران خود قدردانی کنید تا احساس کنند برای شما و سازمان ارزشمند هستند

سنِ بیشتر لزوماً به معنای عاقل بودن نیست، اما مشخص است که افراد مسن تجربیات بیشتری دارند. در مدیریت بر افراد مسن باید مدام از تجارب آن ها بهره برده و آن ها را به واسطه این تجارب ارج بنهید.

یک مدیر کاربلد می داند چطور از افراد، توانایی ها، تجارب و استعدادهای منحصر به فرد آن ها بهره ببرد تا قدرت تیم افزایش یابد. برای این کار لازم است که تک تک همکاران خود را به طور کامل شناخته و استعدادها و نقاط قوت آنان را در ذهن داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از استعدادها و توانایی های آن ها بهره ببرید و در نهایت، از آنان به واسطه تلاششان قدردانی کنید.

وقتی ابزارهای ستاره شدن و پیشرفت را در سازمان برای همه فرآهم کنیم، توانایی ها و استعدادهای آن ها را بشناسیم، از آن ها در موقعیت درست استفاده کنیم، مدام به آنان انگیزه دهیم و پس از پیروزی از آن ها قدردانی کنیم؛ همکاران ما احساس تعلق بیشتری خواهند داشت.

در مدیریت یک کارمند مسن تر تمرکز بر نتایج بسیار مهم تر از تمرکز بر روند انجام کارها است

هر فرد برای پیشرفت و رشد نیازهای متفاوتی دارد و در مدیریت بر افراد باید بر نیازهای آن‎ها توجه داشته باشید تا بتوانید موجبات رشد آن ها را فراهم کنید. یک کارمند مسن تر نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه باید بیشتر از دیگران مورد توجه قرار بگیرد.

بسیار مهم است که به نیازهای همکارانتان توجه کنید و آن ها را قضاوت نکنید. برای مثال ممکن است همکاری داشته باشید که ادعا می کند اگر موسیقی با صدای بلند پخش شود، تمرکز او بسیار بیشتر خواهد شد. مطمئناً این درخواست برای شما هیچ توجیه عقلانی ندارد. با این حال، نباید با قضاوت  نادرست او را از سازمان نا امید کنید. از طرف دیگر احتمالاً نمی خواهید با پخش موسیقی با صدای بلند، تمرکز سایر همکارانتان را به هم بزنید. در این شرایط، چه راهکاری را باید پیشنهاد کنید؟

شما می توانید اتاق خود را یک روز در اختیار او بگذارید و به او اجازه دهید صدای موسیقی مورد علاقه اش را زیاد کند.

جمع بندی نهایی

به یاد داشته باشید درست است که شما جوانید، اما به طور حتم توانایی مدیریت را داشته اید که در این موقعیت شغلی قرار گرفته اید. شما به اندازه کافی زندگی خود را وقف پیشرفت و شناخت توانایی ها و استعدادهای نهفته خود کرده اید که مدیریت بر کارکنانی به شما داده شده که بسیار از شما مسن ترند. نگذارید که فهمیدن سن شما توسط افراد باعث شود که ساعات متمادی که شما وقف پرورش استعدادهای خود کرده اید، بی ارزش تلقی شود. قدر خود و تلاش هایتان را بدانید./ایران تلنت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.